Expoziția continuă proiectul inițiat în 2012 de Renée Renard având ca temă istoria propriei familii de origine franco-germană precum și cea a urmașilor coloniștilor stabiliți în Banat în secolul XVIII.
Titlul expoziției, 1538 km, însumează distanța parcursă cu mașina de cei doi artiști, acompaniați de cățelușa Nera, găsită lângă râul bănățean omonim. Localitățile vizate au fost alese luând în considerare seria valurilor de colonizare ale Banatului istoric de după Pacea de la Passarowitz, exact cu 300 de ani în urmă (Pojarevaț, Serbia, 21 iulie 1718): carolingeană (1722-1726), tereziană timpurie (1748-1762), tereziană (1763-1772), iozefină (1781-1787), inclusiv perioada ultimului val (1778-1848). Pentru proiectul pilot, din cele peste 120 de localități colonizate, au fost alese opt sate din Banatul românesc: Carani (colonizat de italieni), Cenei (croați), Charlottenburg (germani), Dudeștii Vechi (bulgari), Tomnatic (francezi), Sfânta Elena (cehi), Văliug (austrieci) și Vucova (slovaci), urmând ca în viitorul apropiat proiectul să fie dezvoltat și pe teritoriul Serbiei și Ungariei. Kilometrii parcurși includ și destinații la malul apelor care delimitează Banatul: Dunărea (lângă Liubcova), Mureș (la Lipova), Cerna (lângă Băile Herculane), Timiș (lângă Chevereșu Mare) și Bega (la Utvin). La mlaștinile de la Satchinez (un model de biotop al Banatului de câmpie înainte de 1718), și la râul Tisa se va ajunge în partea a doua a proiectului.
Renée Renard reconstituie memoria locurilor cercetând la un microscop de ultimă generație probe prelevate din clădiri, cimitire, sol, apă, elemente de vegetație, „martore” ale existenței coloniștilor (tehnică mixtă la microscop, fotografie și video la microscop, procesare digitală, instalație) iar Ciprian Chirileanu recompune ansambluri de clădiri văzute de la altitudine mare, cerul fiind în acest caz unicul martor al permanenței unei comunități (fotografie, procesare digitală, instalație, video, grafică).
Proiectul, inițiat nu întâmplător în 2018 (anul european al patrimoniului cultural), are drept scop final reconstituirea drumului între două spații geografice și culturale diferite, de la un „acasă” la alt „acasă”, de la „dezrădăcinare” la „re-înrădăcinare”, în care nu mai există marcaje spațiale și temporale iar barierele dintre micro- și macro-cosmos se întrepătrund.
Expoziția de fotografie digitală, video, print digital, instalație, grafică are loc în Galeria Pygmalion, în perioada 13 – 30 septembrie 2018. Vernisaj: 13 septembrie 2018, ora 18.00
Renée Renard abordează în creație două teme principale: cercetarea/ interpretarea memoriei și convergența dintre artă și știință. Medii predilecte de exprimare: fotografie și video subacvatice și la microscop, procesare digitală, instalație. Începând din 2010 a avut 12 expoziții personale și a participat la peste 60 de expoziții de grup în țară și străinătate. În 2016 a obtinut Premiul municipalității din Portet sur Garonne/ Franța la Triennale Européenne de l’Estampe Contemporaine, iar în 2013 Premio Murano pentru design (secțiunea sticlă fuzionată) al Scuola del Vetro Abate Zanetti, Murano/ Italia. Membră a Uniunii Artiștilor Plastici din Timișoara, secțiunea Multimedia și a grupului Avantpost.ro, vicepreședintă Asociația Diplomatic Art.
Ciprian Chirileanu este absolvent al Facultății de Arte și Design Timișoara (1998), membru UAP (1999), al grupurilor Graphium (1998), Xilogravură, matrice stilistică (2008) și Avantpost.ro (2016), vicepreședinte (2010) al UAP Timișoara. Cu peste 20 de expoziții personale, prezent la peste 60 de bienale internaționale și la peste 60 de expoziții din România, dar și inițiator de proiecte – Student Fest (1992), Bienala Internațională de Gravură Mică Graphium (2004), Plăci comemorative (2013), Diplomatic Art (2014) etc – lucrările artistului se regăsesc în colecții private și muzeale, activitatea artistică fiind semnalată de presă și critica de artă începând din 1990.