MADE IN RO: 100 ANI DE BRANDING ROMÂNESC

15 noiembrie 2018 to 19 noiembrie 2018 19:00PM - 19:00PM

Poter portrait Made in RO_Timisoara (2)

Ce cumpărau românii acum 100 de ani: o retrospectivă ilustrată a reclamelor și a brandurilor naționale de altădată

 După succesul înregistrat în București, va avea loc, în perioada 15-19 noiembrie 2018, derularea proiectului itinerant Made In RO: 100 ani de branding românesc, în Timișoara, la Casa Artelor, Direcția Județeană pentru Cultură Timiș, prin care ne dorim să aducem în premieră în peisajul cultural o pagină neobișnuită din istoria intimă a țării, aceea a brandurilor și mărcilor naționale emblematice sau mai puțin cunoscute. Unele dintre aceste branduri au evoluat pe parcursul unui secol de existenţă, altele au dispărut în negura vremurilor. Arta publicitară reprezintă o parte a istoriei României, reclama sau „sufletul comerţului“, cum mai este denumită, ne prezintă o altă faţetă și oferă o radiografie onestă a societății și a modului în care evenimentele marcante ale timpurilor au influențat consumul și redimensionarea brandurilor în peste 100 de ani. Intrarea este liberă în cadrul evenimentului.

Ambiția proiectului este să surprindă un fir istoric al mărcilor autohtone printr-o retrospectivă ilustrată a publicității românești cuprinsă în obiecte autentice de memorabilia, ambalaje, afișe, materiale grafice, propagandă, machete, produse diverse, care pot povesti despre evoluția bunurilor de larg consum, dar și uzanța cumpărăturilor oamenilor din țară pe parcursul mai multor decenii, despre inovațiile tehnice și industriale, despre schimbările de stil și modă, de mentalități, despre apariția și dezvoltarea industriilor creative în România, dar pot fi mai ales urme antropologice pentru imaginea societății în diverse momente ale sale.

Expoziția itinerantă va avea loc la Casa Artelor, Direcția Județeană pentru Cultură Timiș, în intervalul orar 13.00-20.00, după ordinea cronologică a apariției brandurilor și a reclamelor: (1) perioada antebelică și anul 1918 – Primul Război Mondial, (2) perioada interbelică, (3) Al Doilea Război Mondial și perioada postbelică (4) comunismul, care coincide cu apariția celor mai populare branduri românești produse în masă, (5) După ‘89 și reînceputurile publicității românești, branduri autohtone care au reuşit să se reinventeze şi să supravieţuiască în capitalism.

 Sumar de branduri reprezentate: Mociornița, Bragadiru, Rhein și Azuga, ateliere de croitorie și încălțăminte interbelice, magazinul de pălării al lui Costescu, de ciorapi și tricotaje la Solovici, de jucării al lui Lindenberg, Mott & Fils, motoretele Victoria, Carpați sau Mobra, apoi Guban, ciorapi Adesgo, Timișoreana, Borsec, pastele de dinți Cristal și Kalodont, locomotivele Malaxa, Loteria Română, CEC, uleiul Luboil-Unirea, Revistele Realitatea Ilustrată, Dimineața și a Oficiului Național de Turism, ceasornicăria lui Hodor și Makove, țigaretele Carpați, săpunurile Pisica și Cheia, lămpile Tungsram M.R., Cooperativa Meșteșugarul-Mediaș, radiatorul Electrogaz, fabrica de telefoane Standard, oțetul Podgoreanu, PECO, CI-CO, vopseaua de păr Cromoplatin, Dacia, biscuiții Eugenia, ciocolățica Mirela și ROM, mașinăriile de gătit Aragaz sau Carpați 1, Dero, ARO, aspiratorul Ideal, Danubiana, Nufărul, ceasul Optimef, Pegas, Farmec, Zarea, Supco, televizoarele Miraj, magazinele Unirea și Victoria, Brifcor, apoi Connex, care a marcat începutul capitalismului.

Proiectul este spiritul regăsit sau descoperit al unei perioade anume și o oportunitate de documentare și delectare pentru pasionații de arte vizuale, design, modă, publicitate, istoria media, oameni de comunicare, dar și pentru publicul larg.

Deschiderea oficială va avea loc în data de 15 noiembrie, începând cu ora 19.00, la Casa Artelor, Direcția Județeană pentru Cultură Timiș. Mai multe informații interesante pe: https://world-experience.ro/category/made-in-ro/

Proiect inițiat și organizat de: Asociația ESCU

Co-finanțat de: Ministerului Culturii și Identității Naționale, în cadrul apelului de proiecte aniversare a Centenarului României (1918 – 2018) şi a Primului Război Mondial

Parteneri: AWE. Adaptive Work Environment, Casino, Centrul de Cultură Urbană și Primăria și Consiliul Local Cluj-Napoca și Direcția Județeană pentru Cultură Timiș, Borsec – Romaqua Group

Curator și colecționar principal: Florian Ciobanu – „Reclame Vechi Româneşti 1840-1995“.

© 2016 Directia judeteana pentru cultura Timis.Toate drepturile rezervate. | Powered by: Root Service